Miscommunicatie voorkomen

Voorkom miscommunicatie

Gabriëlle Kiefmann Nieuws

Je kent het vast wel; je hebt iets aan een collega gevraagd, maar degene heeft het helemaal verkeerd begrepen en het resultaat is niet wat jij voor ogen hebt. Miscommunicatie.

Miscommunicatie ontstaat doordat iedereen uniek is. Iedereen redeneert vanuit zijn of haar eigen gedachten, aannames, karakter en ervaringen en ‘plakt’ dit op wat er gezegd of gevraagd wordt.

Miscommunicatie kan leiden fouten, tot een slechte werkrelatie tussen collega’s, een slechte werksfeer en slechte resultaten.

 

Wat kun je doen om miscommunicatie binnen je team te voorkomen?

1. Leer jezelf en de ander kennen

Als je inzicht hebt in de gedrags- en communicatiestijlen van jezelf en de teamleden, dan wordt je communicatie effectiever. Met deze communicatiestijlen in je achterhoofd kun je je communicatie aanpassen en daardoor een effectiever communiceren. Het verkleint de kans op miscommunicatie.
Ik gebruik graag DISC om communicatie en gedrag inzichtelijk te maken.

2. Bereid je gesprekken voor

Een gesprek voorbereiden, niet alleen qua inhoud, maar ook hoe wilt dat de boodschap bij de ander overkomt, helpt je om na te denken over wat je moet doen en zeggen. Besteed aandacht aan de DISC communicatiestijl van je collega en bereid je hierop voor.

3. Niet invullen voor een ander

Soms denk je te weten wat iemand anders denkt. Dat lijkt gemakkelijk, maar het zorgt juist voor miscommunicatie. Want weet je het wel zeker? Vraag door wat de ander bedoelt en vat samen. Dan weet je wél wat iemand denkt!

Lees ook meer over de 4 Disc communicatiestijlen.

Met bovenstaande tips kun je miscommunicatie voorkomen. De communicatie tussen collega’s wordt effectiever en succesvoller; waardoor de werksfeer wordt verhoogd en er meer resultaat bereikt wordt.

Wil je hulp om je team succesvoller te laten communiceren? Lees meer over de DISC Teamtraining.