Noodplan-SUDR-en

Het noodplan SUDR-en

Gabriëlle Kiefmann Nieuws

Dreigt het even helemaal mis te gaan en trek je het echt niet meer? Dan is het moment aangebroken om het noodplan SUDR-en erbij te pakken. Dit simpele noodplan bestaat uit vier stappen die jou uit je huidige situatie halen en ruimte creëren om te herstellen.

Waarom een noodplan?

Het noodplan is er voor situaties waarbij het écht niet meer gaat. Situaties waarin je zo gestrest bent dat je het niet meer overziet en je plots niets meer uit handen krijgt.

Stress is op zich helemaal niet verkeerd. Het zorgt ervoor dat je tijdens gevaarlijke situaties snel kunt reageren. Vroeger waren dat namelijk de enige situaties waarin men stress ervaarde: situaties die op welke manier dan ook een bedreiging vormden. Tegenwoordig leven we in een heel andere wereld, maar ons lichaam heeft zich hier nog niet op kunnen aanpassen. Spanning komt nu vooral voort uit je werk, relatie, opleiding of andere problemen die niet direct een bedreiging vormen. Een belangrijke deadline of een moeilijk examen kunnen ontzettend veel stress veroorzaken, maar je lichaam kan deze stress niet onderscheiden van de stress die je vroeger misschien zou ervaren als je een wolf tegenkwam.

Gedurende de jaren is stress steeds “normaler” geworden. We vinden het heel normaal als iemand op de vraag hoe het gaat antwoordt met “ja goed, alleen nogal druk”. Overwerken wordt toegejuicht en nee zeggen vinden we steeds lastiger. Dat, in combinatie met een prestatiegerichte maatschappij, zorgt ervoor dat veel mensen maar door blijven gaan, ondanks de opbouw van allerlei stressklachten. We gaan door en door, tot het ineens niet meer kan: zware overspanning of zelfs een burn-out.

Wanneer je je plots in een staat bevindt waarin je écht niet meer verder kan, pak dan het noodplan SUDR-en erbij.

Wat houdt het noodplan SUDR-en in?

SUDR is een afkorting voor Schrappen, Uitstellen, Delegeren en Reorganiseren. Dit zijn de vier stappen waaruit het noodplan SUDR-en bestaat. Door je taken bij langs te gaan en te kijken of je één van de vier methoden voor de taak kan inzetten, haal je voor jezelf wat druk van de ketel en maak je ruimte voor herstel. Je kijkt hierbij naar al je taken, dus niet alleen naar je werk of opleiding.

  • Schrappen

Is het echt noodzakelijk om deze taak te doen? Zijn er consequenties aan verbonden als je het simpelweg niet doet? Die netwerkborrel of dat avondje uit met je vrienden kun je prima afzeggen. Het meehelpen bij de lokale sportdag of het volgen van een hobbycursus ook. Het is nu belangrijk dat jij tijd neemt om even helemaal tot rust te komen.

  • Uitstellen

Wanneer je een taak niet kunt schrappen, kun je deze misschien uitstellen. Een afspraak bij het gemeentehuis of de tandarts kan prima een week worden verzet. Veel vergaderingen kunnen ook op een later tijdstip plaatsvinden.

  • Delegeren

Is het echt essentieel dat jij al deze dringende taken oppakt of kun je ze door iemand anders laten overnemen? Kijk of je de taken op je werk die nú moeten gebeuren bij een collega kunt neerleggen en vraag je partner om je kinderen van hun sportles te halen of om jouw deel van het huishouden tijdelijk over te nemen.

  • Reorganiseren

De taken die je niet kunt schrappen, uitstellen of delegeren kun je misschien makkelijker voor jezelf maken door ze te reorganiseren. Kijk of er een manier is om de taken minder zwaar te maken of zoek een efficiëntere manier om ze af te ronden.

Het noodplan is uitgevoerd, en nu?

Het noodplan SUDR-en is geen structurele oplossing. Dit is een noodoplossing die je alleen kunt inzetten tijdens crisissituaties. Zodra je het noodplan hebt moeten uitvoeren, is het allereerst zaak om de tijd, rust en ruimte te nemen om weer bij te komen. Daarna kun je op zoek gaan naar een oplossing voor de lange termijn, een oplossing die ervoor zorgt dat het niet meer zo ver komt dat je het noodplan nodig hebt.

Vaak is het ontzettend fijn als iemand je hierin op weg helpt en ondersteunt. Ik ga daarom graag met je aan de slag tijdens een coachingtraject, gericht op het achterhalen van de oorzaken en gevolgen van jouw stress en het vinden van oplossingen. Deze oplossingen kun jij in het vervolg inzetten om jezelf en je leven in balans te houden.
Wat ik precies voor je kan doen, dat lees je op de pagina over coaching bij stress.
Zie ik je binnenkort voor een kennismakingsgesprek?